Monday 7 December 2015

FULL SUPPORT FOR LRT AND PIL HIGHWAY GEORGE TOWN

Source: New Straits Times (North Edition), 8 Dec 2015 (P.9)

At the first public town hall meeting on tffe proposed Penang Transport­ Master Plan (PTMP) last Sunday, participants showed positive support for the immediate implementation of the first light rail transit line on the island, as well as the Pan Island Link Highway (PIL). 

More than 100 local residents and members of non-governmental organisations (NCOs) turned up to hear firsthand from the state government about the benefits of PTMP, especially how traffic congestion could be solved. 

According to Chief Minister Lim Guan Eng, who delivered the opening speech, PTMP was a one-­for-­all solution that would fully address Penang's' transport problems until 2065. He said it would be the second largest transport infrastructure initiative in the country after the Klang Valley Mass Rapid Transit project. 

Reportedly, local residents and business proprietors were excited to hear that, if properly implemented, the PTMP would change the economic face of Penang. 

The incessant traffic congestion plaguing Penang Island has not seen improvement, despite much effort by the authorities to improve its bus services and upgrade its road networks. 

Seet Siew Ping, 42, from Desa Pinang in Gelugor, said road users were left with no other option but to drive their own cars because of the lack of reliable public transportation. She added that the current situation was unsustainable. 

"Over time, the traffic situation on the island has worsened, and I support the implementation of a new public transportion network," she said. 'Penang folks' preference for private vehicles is a' major issue plaguing the state and exacerbating its,transport dilemma. Currently, private vehicles remain the most popular mode of transport during peak hours, with a staggering total usage of 89 per cent. 

Permatang Damar Laut resident Shukri Yusof, shared the sentiment and strongly supported the implementation of ­PTMP as traffic heading to Bayan Lepas had worsened, and that road ­widening works were not a long-term solution. "We need the LRT so we can save on our daily expenses," said Shukri. 

Muginespary Arasan, 35, resident qf Balik Pulau and part­-time student at Universiti Sains Malaysia, welcomed the idea of having an LRT service on the island. She said it would be popular if it was supported by facilities that enhanced convenience. 

"An LRT network will help ease traffic congestion, but door­-to-­door connectivity is also important. The LRT service needs to cater to low ­income and high density areas where residents will benefit the most. The LRT service also has to be supported by facilities, such as Park & Ride, covered walkways, and an affordable fare structure that will make it an attractive option, for commuters." 

Muginespary stressed the importance of having an efficient transport service in terms of punctuality and frequency for the benefit of end users. 

Upon completion, the Bayan Lepas LRT, which runs from Komtar to the Penang International Airport, will become the rail backbone of Penang Island. It is envisioned to be able to solve the traffic issues in the state and encourage more people to switch to public transportation, reducing the number of private vehicles on the road. 

An independent survey on Penang folk perception on public transport, carried out by NGO Penang in TRANSIT (PiT), found that 96 per cent of respondents agreed that a rail-­based public transport system would benefit Penang, and were in support of the project to commence immediately. 

The Bayan Lepas LRT and PIL Highway are the first infrastructure components to be rolled out under the PTMP. Construction for the LRT is expected to start in 2017, while the PIL highway will begin construction in 2018. Construction for the LRT and highway will take six years to complete. 

"Construction should, ideally, be done in stages. The inconvenience that we will have to face during the construction period is acceptable, as we look at it as short­term pain, long­term gain," said Seet.

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